En tilfeldig valgt
afrikaner kan rent genetisk ha mer tilfelles med en tilfeldig valgt europeer
enn en annen tilfeldig valgt afrikaner. For enkelte kan dette kanskje virke som
en umulighet. Men vi må ta i betraktning at de genetiske variasjonene innen arten
homo sapiens er svært liten, noe som blant annet har å gjøre med at vi som
biologisk art har et kort evolusjonært forløp bak oss. I et slikt perspektiv er
dessuten menneskehetens historie preget av migrasjon. Derfor er genetiske
variasjoner mer et produkt av flyt av gener enn av isolasjon av gener. Dette
betyr slettes ikke at genetisk betingede forskjeller mellom mennesker er
fraværende. Poenger er at disse forskjellene ikke følger kontinentale
skillelinjer.
Dersom jordas
befolkning ble utryddet med unntak av én eneste populasjon (f.eks. nordmenn
eller aboriginene i Australia), ville fortsatt 85 % av det menneskelig
genmaterialet være intakt. Selv om det finnes genetisk forskjellighet, deler vi
med andre ord svært mye av det samme genmaterialet med hverandre. Sammenligner
vi folkeslag med opphav på ulike kontinenter (f.eks. japanere og bantuer), vil
det være ca. 10 % av genmaterialet som ikke er felles. Når det gjelder
populasjoner på samme kontinent (f.eks. italienere og finner) vil det være om
lag 5 % som ikke finnes hos begge populasjoner.
Bak et utseende
som gjør det mulig å skille folk av afrikansk opprinnelse fra andre, skjuler
det seg store genetiske forskjeller. Faktisk er det på det afrikanske
kontinentet vi finner størst genetisk variasjon. Blant jegere og sankere i det
sentrale Afrika er det befolkninger med intern genetiske variasjon som er
større enn det man har klart å finne gjennom sammenligner av populasjoner noen
steder i verden. Den anerkjente populasjonsgenetikeren Sarah Tishkoff mener at dersom
man på noe som helst meningsfull måte skulle etablere et biologisk forankret rasebegrep, måtte man
opererer med minst 9 afrikanske raser.
Mye av det av det
jeg har skrevet her blir redegjort mer inngående for i en forelesning som den
italienske populasjonsgenetikeren Guido Barbujani holdt (på engelsk!) for ikke lenge siden:
Barbujani sier ikke i denne forelesningen at genetisk variasjon er fraværende eller uinteressant, men at forskjellene på ingen måter tilsvarer «raser» slik vi er vant til å tenke på dem. Like fullt er det naturligvis viktig å studere mønstre i genetisk variasjon og den underliggende evolusjonære prosessen, ikke minst med tanke på medisinske formål. Når det gjelder visse typer sykdommer, som f.eks. den kroniske blodsykdommen sigd celle, har det vist seg at afroamerikanere er mer utsatt enn f.eks. hvite. Lenge tok man for gitt at nøkkel til dette var å finne i folks afrikanske opprinnelse i seg selv, altså i «rase». Siden har det kommet fram at det primært er personer hvis forfedre stammer fra sterkt malariabefengte områder som er mest utsatt for sigd celle. Barbujani understreker i forelesningen at man som følge av erkjennelser som dette nå forsøker å finne fram til diagnostikk og behandling som tar utgangspunkt individuelle genotyper (altså de genvariantene et individ er bærer av).
I et tidligere
innlegg viste jeg til at det finnes forestillinger om at afrikanere er
mindre intelligente enn andre raser. Ettersom hudfarge og andre lett
gjenkjennelige ytre trekk i liten eller ingen grad gir grunnlag for å trekke
slutninger om andre egenskaper, er påstandene om at det så å si er en indre
sammenheng mellom pigmentering og intelligens mer enn problematisk. Mens det
bare en håndfull gener som bestemmer hudfarge, er det tusenvis av
gener som er avgjørende for kognitive evner. Derfor er de
knapt tenkelig at det i løpet av homo sapiens korte
evolusjonshistorie skal ha blitt utviklet så vidt komplekse ulikheter mellom
populasjoner som nedarvede intelligensforskjeller vil innebære. Når det i
tillegg er særskilt stor genetisk variasjon på det afrikanske kontinentet, blir
påstandene om lav intelligens som en generell egenskap ved afrikanere ennå mer
problematisk.
IQ-tester
gir før øvrig ikke noe godt grunnlag for å fastslå om forskjeller i mentale
egenskaper er genetisk bestemt eller ikke. For eksempel kan to
personer med bakgrunn i vidt forskjellige samfunn oppfatte en abstrakt figur på
svært ulike måter. Denne forskjellen kan ha med kultur å gjøre, men det kan
også være resultat av at tilpasning til svært ulike omgivelser fører til at genene aktiveres
på forskjellige måter. Noe helt annet er at den lave gjennomsnittlige IQ-skåren man har
regnet seg fram til (gjennom ikke helt tillitsvekkende framgangsmåter, vel og
merke) for afrikanere tilsvarer gjennomsnitt for Europa for
50 år siden. Det siste viser at IQ-tester i første rekke måler
hva folk vet fra før. Tester som er gjennomført USA og som i stedet er utformet
med tanke på å måle evnen til å ta til seg ny kunnskap viser at det ikke er
forskjell mellom afroamerikanere og hvite.
Folk av afrikansk
opprinnelse er altså så genetisk forskjellige at det ikke gir mening å betrakte
dem som en biologisk rase. Når afrikanere omtales som en «rase» er det dermed i sosial og politisk forstand, slik the
one-drop rule i USA er eksempel på. Som kjent er den afroamerikanske befolkningen i USA sammenlignet med hvite
sterk overrepresentert i den underpriviligerte delen av befolkningen. Det siste
innebærer ikke minst dårligere helsekår. På høyresiden i USA er man så langt
fra fremmed for å hevde at årsaken er å
finne i at afroamerikanere er «den hvite rasen» genetisk underlegen. Med andre
ord mener man at den afroamerikanske befolkningens underpriviligerte stilling er
«naturlig». Her er det altså forestillingene om at forskjeller mellom raser som
biologiske enheter i seg selv er årsaken til sosiale og økonomiske ulikheter.
Erkjenner man at
rase ikke kan være noe annet enn en sosial konstruksjon (ofte med eksplisitte
politiske formål), og ikke et speilbilde av biologiske realiteter, kan vi i stedet
rette oppmerksomheten mot hvordan rase kan ha biologiske
effekter. F.eks. vil systematisk underpriviligering og diskriminering ved hjelp
av rasekategoriseringer være med på å skape dårlig helse hos folk. Med andre
ord blir rase her forstått motsatt: «Rase» er ikke en biologisk kategori som
virker inn på folks sosiale status, men en sosial kategori som virker inn på folks
biologisk status.
Bra påpekning.
SvarSlettEr folk i ulike av utseende? Ja. Er folk med liknende utseend geografisk konsentrert? Ja. Henger disse forskjellene sammen med gener? Ja. Beviser dette at det finnes raser? Nei.
Denne logikken sitter nok langt inne for enkelte. Poenget er at det finnes "raser" (tydelige forskjeller i ytre trekk), men ikke raser i egentlig, essensiell eller kvalitativ forstand. At utseende og gener henger sammen med geografi skyldes primært at folk har en tendens til å forplante seg med folk i nærheten. I tillegg har det vært en viss seleksjon, f.eks. er lys hud (og blå øyne) en mutasjon (en genfeil) som er gunstig i nordlige strøk der det er lite sol.
Såvidt jeg har forstått er den genetiske variasjonen større i Afrika enn i f.eks. Europa eller Asia. Eller sagt på en annen måte: Afrikaner (eller "neger" som man sa tidligere) er den minst entydige av alle "raser". Så en "dråpe" afrikansk blod gjør man til afrikaner? Da er vi vel alle afrikanere?