Nasjonalstaten er ikke hva den en
gang var. Det har den egentlig aldri heller vært. For nasjonalstaten
representerer ingen «naturtilstand». Nasjonalstatene vokste fram under bestemte
historiske omstendigheter og har siden fått form og innhold alt etter hvordan
verden har endret seg. Mens noen mener nasjonalstater i dag utfordres av
endringer som primært er skapt av kapitalistisk utvikling og framveksten av nye
kommunikasjonsformer, er andre tilbøyelig til å mene at globalisering og såkalt
postnasjonalisme er produkt av svikefulle politiske vedtak fattet på bakgrunn
av ideologiproduksjon fra et bestemt professorkontor på Blindern.
Det siste perspektivet later til å danne et viktig utgangspunkt for boka Rødt, hvitt & blått. Om demokratiet i Europa, skrevet av Asle Toje. Nylig lanserte han boka si på NRK Ytring gjennom kronikken Finnes Thomas Hylland Eriksen. Tittelen viser til at denne professoren i sosialantropologi har påpekt at norsk kultur ikke er noe essensielt og uforanderlig, men gjenstand for politiske fortolkninger og avgrensninger. Toje framstiller dette som en slags politisk undergravingsvirksomhet, som et forsøk på en «avvikling» av Norge ved å innføre en total postnasjonalistisk tilstand. Han har doktorgrad i statsvitenskap og vet bedre enn som så. Likevel finner han det opportunt å gjengi en høyreradikal dogme som har bredt seg som ild i tørt gress i blogg- og kommentarfeltverdenen på internett.
Til tross for at nasjonal identiteter lever i beste velgående, er et av Tojes hovedanliggender å gjenopprette patriotismen. I Norge slutter folk i hopetall opp om feiringen av nasjonale høytidsdager, bunader har fått en renessanse, vi elsker våre rituelle nytelse av nasjonalretter, vi dyrker nasjonale ikoner innen kunst og kultur og vi hyller idrettshelter som vinner olympiske medaljer. «Norske interesser» er dessuten fortsatt i høy grad et politisk gangbart argument. Så lenge det hele ikke glir over i sjåvinisme og vulgær etno-nasjonalisme, blir norsk patriotisme i svært liten grad utfordret. Derfor kan det være grunn til å spørre seg hvorfor Toje mener det er maktpåliggende å gjenreise det nasjonale.
Kanskje finner vi begynnelsen på en
klargjøring i noe Toje skrev i Bergens Tidene for
et par år siden. Her forteller han om et ufrivillig møte med den tyske
radiostasjonen multicult.fm. Som navnet
antyder, er det heller latinamerikanske og afrikanske stilarter enn
nordamerikansk og britisk pop og rock som fyller sendeflaten til denne
musikk-kanalen. Selv syntes Toje åpenbart ikke noe om denne feiringen av den
globale musikkscenen. Han konkluderte lakonisk med at i Tyskland er det tysk
kultur som skal gjelde. Det er imidlertid fare for at tyske radiostasjoner som
fyller sendeflaten med angloamerikansk country- og rockemusikk neppe vil
bryte med hans forestillinger om tysk kultur. Her aner vi at Toje helst ser
nasjonal kultur underlegges autoritære definisjoner: Drister man seg i en norsk
sammenheng til å foretrekke latinamerikansk og afrikansk musikk på radio, viser
man tegn på manglende nasjonalt sinnelag. Deltakelse på køntrifestival på
Vinstra er derimot etter all synlighet forstått som uttrykk for noe patriotisk.
Det Toje ikke later til å forstå, er
at det radiostasjonen multicult.fm uttrykker faktisk er en del av tysk kultur.
Når det for ham reiser seg spørsmål om Hylland Eriksen eksisterer, reiser deg
seg for min del et spørsmål om Asle Toje virkelig lever i vår tid.
I et tilsvar i
kommentarfeltet som følger etter en kritisk kronikk av filosofen Silje
Aambø Langvatn på NRK Ytring, skriver Toje at skatteviljen er et resultat av
nasjonal identitet og patriotisme. Dessuten skriver han at «… vi tok grundig
feil da vi kastet oss på multikulti-toget. Det er nok der skoen trykker mest».
Skatteviljen er vel primært knyttet til at vi som samfunnsborgere er forpliktet
til å betale. Dersom vi lurer unna penger og blir oppdaget, blir vi straffet. I
utgangspunktet er det ingen grunn til å tro at de som snyter på skatten har en
svakere nasjonalt sinnelag enn andre.
Hvilket «multikulti-tog» mener han
egentlig vi i Norge har kastet oss på? I nettdebatter og kommentarfeltene i
avisene brukes «multikulti» gjerne som synonym for flerkulturalitet som følge
av innvandring fra andre deler av verden. Dette er åpenbart også Tojes
forståelse, ettersom han i et innlegg i Morgenbladet setter
likhetstegn mellom begrepene multikulturalisme og flerkulturalitet.
Flytter vi oss bort fra Tojes
«multikulti»-floskel og over til mer faglige perspektiver, betegner multikulturalisme en
politisk doktrine som er utformet med tanke på å håndtere flerkulturalitet. Den
mest rendyrkede formen for multikulturalisme tjener ofte Canada som eksempel
på. Til grunn for politikken der finnes det en idé om at individers verdighet
er uløselig knyttet til religiøse, kulturelle eller etniske identiteter, og at
rettigheter og politisk innflytelse derfor må festes til slike
identiteter. Tyskland har også på sett og vis hatt sin multikulturalisme, men
ikke som en doktrine. Helt fram til det siste har man ført en
innvandringspolitikk der premissene har vært at de som flyttet til landet var
gjester som snart skulle reise hjem. Følgelig ble det slettes ikke lagt opp til
noen integreringspolitikk. Tvert imot oppmuntret man i praksis innvandrerne til
å holde seg mest mulig for seg selv. Tysk statsborgerskap har som resultat av
lovendringer kommet på tale først for ganske få år tilbake.
Norge kan kanskje plasseres et sted
midt mellom disse ytterpunktene.. Delvis med unntak av den samiske
befolkningen, har det heller ikke blitt utformet en politikk der rettigheter og
politisk innflytelse kanaliseres gjennom medlemskap i kulturelle minoriteter.
Norsk politikk ovenfor innvandrerne har dessuten ikke vært så ekskluderende som
den tyske. Så kan man likevel kritisere norsk innvandrings- og
integreringspolitikk for både det ene og det andre. Da må det gjøres på en
langt mer argumentativ og presis måte enn gjennom bruk av plattheter som
«multikulti-toget».
«Individer lever ikke alene,
de knytter seg sammen i grupper og fellesskap, og båndene påvirker vår
identitet», skriver Toje. Ja, hvem kan være uenig med ham i dette? Men er det
så sikkert at nasjonen er det mest relevante gruppefellesskapet? F.eks. kan
ikke spørsmålet om integrasjon reduseres til om folk slutter seg til det som
til enhver tid defineres som nasjonale «kjerneverdier» eller ikke. Det finnes
nordmenn som er tilhengere av dødsstraff og som forakter homofile, uten at de
dermed anklages for ikke å være integrerte eller sees på som upatriotiske.
Integrasjon handler i første rekke om deltakelse i lokalsamfunn og på
arbeidsplassen, om å inngå i gjensidig forpliktende relasjoner på det planet,
og egentlig ikke så mye om hvilke politiske oppfatninger og holdninger man har.
Toje viser videre til sosiologen Anne-Marie Thiesse som
har skrevet at nasjonal identitet er avhengig av et felles språk og mentalitet,
kulturmonumenter, distinkte geografiske trekk, samt emblemer som
nasjonaldrakter, nasjonalretter og nasjonalsymboler. Få vil ha problemer med å
slutte seg til en slik forståelse. (For egen del vil jeg helst reservere meg
mot psykologisering av nasjonalisme ved å forbinde det med et mystifiserende
begrep som «mentalitet»). Derfor kan man undre seg over på hvilket grunnlag
Toje hevder at Europas «toneangivende intellektuelle» vil bort fra det
perspektivet på nasjonen som Thiesse tar til orde for, slik at fellesskap i
stedet skal bygges ut fra «oppslutning
om visse felles verdier og oppfatninger». Ja, men er det siste virkelig i
strid med Thiesses definisjon av nasjonal identitet? For Toje forstår vel at
symboler som uttrykker nasjonal identitet nettopp representerer noen felles
verdier og oppfatninger. Det er akkurat det som er «greia med» nasjonale
symboler. De står for noe mer og annet enn seg selv. Om det er snakk om en
bunad i et konfirmasjonsselskap eller en norsk skiløper som blir verdensmester,
er det i begge tilfeller snakk om nasjonale symboler som uttrykker verdier og
oppfatninger som mange slutter opp om. Det er likevel ikke gitt at et sett
nasjonale symboler har en relevans som er tidløs.
Kanskje blir Toje provosert hver
gang noen minner ham på at nasjonale symboler ikke har vokst fram som et
organisk hele fra befolkningens hverdagslige anliggender? Nasjonalstaten er i
første rekke et politisk prosjekt. Toje later til å se bort fra at det er et
hovedpoeng hos nettopp Thiesse. Hun følger statsviteren og historikeren Benedict Anderson og
framholder at nasjonen er et forestilt fellesskap der symboler
etableres for å gjøre det abstrakte til noe konkrete. Nasjonale symboler er
imidlertid også til for å forene eller dekke til sosiale,
politiske, religiøse og kulturelle skillelinjer. De nasjonale kjernesymbolene
som ble skapt da nasjonalstaten Norge lå i støpeskjeen var i hovedsak elitens
verk. De ga neppe umiddelbart gjenklang i en nord-norsk fiskebonde eller
en husmann på Hedmarken sine hverdagserfaringer.
I praksis var måten det nasjonale
skulle representeres på uttrykk for det urbane borgerskapets dominans og
hegemoni. Oppslutningen om elitens nasjonale symboler fant ikke sted fordi
de avspeilet nordmenn flest sine hverdagslige erfaringer, men fordi de noen
hadde makt til å definere noen bestemte symboler som de «riktige» og
«viktige». Derfor har det alltid vært noen som har vært "likere
enn andre". Det er ikke mange tiår siden nordlendinger kunne bli nektet å
leie hybel i Oslo med den begrunnelse at de var nordlendinger.
Kultur kan ikke reduseres til ett
sett verdier og normer som tar boplass i kroppen og hodet vårt, for dermed å ta
styring på følelser, handlemåter og reaksjonsmønstre. Kultur, og kanskje i
særlig grad det vi forbinder med nasjonal kultur, handler i vel så stor grad om
et felles symbolspråk der verdier og normer (som en befolkning slettes ikke
deler i ett og alt) gjøres gjenkjennbare, fortolkbare, kommuniserbare og ikke
minst fungerer som redskaper for maktutøvelse.
Det er riktig som Toje påpeker, at
innvandring til Norge gjennom århundrene har vært relativt begrenset. Det gir
likevel ikke grunnlag for å konkludere at nasjonen alltid har vært
homogen. Her tenker jeg ikke alene på avstanden som fantes mellom rural
pietisme og urban, borgerlig frivolitet. Norge var også mangfoldig som følge av
regionale avstander, og ikke minst på grunn av klassemotsetninger. Den eiende
klassen betraktet de ikke-eiende som substansielt annerledes mennesker, som på
grunn av mindreverdig arvemateriale ikke fullt ut var i stand til å leve opp
til grunnleggende verdier og normer. Dette hørte ikke bare 1800-tallet til.
Slike holdninger levde lenge videre, og hadde langt inn på 1970-tallet fortsatt
stor grad av legitimitet. I et historisk perspektiv kan man derfor ikke uten
videre si at den moderne masseinnvandringen har gjort samfunnet mer mangfoldig.
Forskjellen ligger heller i at man oppfatter det slik.
Problemet med kulturalismen enten den er «mono» eller «multi», er at noen
typer forskjeller, det vil si kulturell, etniske og religiøse, hevdes å være
viktigere enn andre forskjeller, som f.eks. generasjonsforskjeller og klasse.
Det er ikke bare floskelen
«multikulti» Toje henter fra diverse høyreradikale nettdebattanter og bloggere.
Som allerede antydet, ser han også sitt snitt til å misbruke en
utbredt feiltolkning av Hylland Eriksens ulykksalige formulering om «dekonstruksjon
av den norske majoriteten». Mange har forstått eller framstilt dette
som uttrykk for et politisk ønske om å utvikle en selvforakt hos nordmenn og
derigjennom «å avvikle» nasjonalstaten Norge. Tojes akademiske bakgrunn gir ham
alle mulige forutsetninger til å forstå at «dekonstruksjon»
her viser til en målsetning om å belyse sammensetningen av befolkningen ut
fra andre dimensjoner enn nasjonal majoritet versus etnisk minoriteter. En
hensikt med dette er blant annet å bryte med de idémessige grunnforutsetningene
i (multi)kulturalismen om at vår verdighet ensidig er knyttet til kulturelle,
religiøse og etniske identiteter. I et samfunn som vårt eksisterer
det ulike politiske interesser som kan angå klimaspørsmål, velferdsstaten,
ytringsfrihet og demokrati, skatteordninger, regionalpolitikk, helserelaterte
spørsmål etc. Ingenting av dette følger nødvendigvis etniske og
religiøse skillelinjer. Kulturalistisk ideologi og identitetspolitikk, enten
det er snakk om multikulturalisme i Canada eller politiske retninger som
forfekter autoritær nasjonalisme i Norge, gjør imidlertid sitt til at det blir
vanskelig å realisere slike fellesinteresser.
Men i virkeligheten er det nettopp
det siste en moderne nasjonalstat bør være til for. Nasjonalstaten er et
politisk prosjekt der forskjeller skal forenes gjennom andre dimensjoner enn de
som skaper og opprettholder forskjellene. Den nasjonalismen som Toje
tilsynelatende tar til orde for er i et slikt perspektiv en utdatert
nasjonalisme. Det er lite som tyder på at han er villig til å innse at
nasjonalisme i dag er en politisk prosess som utspiller seg under
omstendigheter som på flere områder er annerledes enn den gang han som barn
gikk i 17.maitog i en sørlandsbygd.
Nasjonale symboler og myter er ikke
evige, nettopp fordi de er skapt i en bestemt historisk kontekst. Nasjonalstater
som Storbritannia og Frankrike står ovenfor store utfordring her, noe Toje
selv er opptatt av. Selv mener han at årsaken i første rekke er å
finne i at det nå bor mange med bakgrunn fra de tidligere koloniene i disse
landene. I mine øyne er hovedproblemet heller at nasjonale symbolikk og
mytologi i så stor grad er knyttet til en fordums tid, til den gang
landene var koloniale stormakter. Det er interessant å merke seg at
undersøkelser i Storbritannia viser at innvandrere med bakgrunn fra land som
Pakistan, India og Bangladesh identifiserer
seg sterkere med det britiske enn det engelske, skotske og
walisiske innbyggere gjør.
Fra tid til annet må den nasjonale
ikonografien tilføres nye symboler eller holdes vedlike gjennom at gamle
symboler gis nytt innhold. Her til lands er sterke nasjonale symboler knyttet
til askeladdfigurer, som f.eks. skogsarbeidere fra arme kår i avsidesliggende
bygder som ble verdensmestere i langrenn. Fortsatt kommer mange
medaljevinner fra små, rurale lokalsamfunn. Til forskjell fra tidligere, reiser
de ikke lenger tilbake til tømmerkoia eller fjøset så snart mesterskapet
er over. De spiller heller poker i Las Vegas eller lar seg avbilde som
glamourmodeller. Dermed symboliserer skiheltene noen verdier og oppfatninger
som befinner seg langt fra de verdiene og oppfatningene som f.eks. Gjermund
Eggen og Ingrid Wigernæs symboliserte.
Nasjonal patriotisme er ingen
iboende og statisk størrelse. Samfunnsendringer som har funnet sted i
etterkrigstiden (og her tenker jeg på alt annet enn innvandring) har medført at
sosiale og kulturelle betingelser for patriotismen som eksisterte, la oss
si på 60-tallet, ikke er de samme. Kapitalistisk utvikling har styrt
globaliseringen i en bestemt retning. Det har blant annet gitt seg utslag i at
kommersielt vareforbruk definerer vårt hverdagsliv, selvforståelse og identitet
på en helt annet måte enn bare for et par tiår siden. Gjennom de første tiårene
etter krigen var patriotismen i stor grad knyttet til et felles prosjekt,
nemlig bygging av landets velstand. I dag opplever de fleste av oss at dette
prosjektet langt på vei er fullbyrdet, og dermed individualisert. Nå dreier det
seg i stedet om kamp om fordeling av godene som allerede er der og som tas for
gitt. For mange er det gode liv dessuten forbundet med lokalsamfunnet (enten
det er en bydel i Oslo eller et fiskevær i Finnmark) og med (den
"postnasjonale") leiligheten i Syden, og ikke til nasjonen Norge.
En patriotisme som alene er rettet mot
det forgangne er ikke spesielt fruktbar. For nostalgisk patriotisme
leder oss alt for lett inn i reaksjonære politiske perspektiver der man
forsøker å gjenskape en tid man gjerne vil tro en gang fantes. Postnasjonalisme
er ikke en tilstand som er resultat av noen politikeres og akademikeres
konspirasjoner, men er et begrep som betegner at mye mer utspiller seg utenfor
eller på tvers av nasjonalstater enn hva som var tilfellet før. Dette er
dessuten ikke nødvendigvis det samme som at nasjonalstaten er satt under
direkte trussel. Det betyr at
nasjonalstatene stilles ovenfor andre utfordringer. Som Anne-Marie Thiesse
skrev i den engelskspråklige utgaven av Le Mond Dilpomatique i 1999 : ”The recent upsurge of nationalism in Europe reflects
above all a failure of politics and the difficulty of forging new collective
identities based on a genuine political project”. Skal nasjonalisme og patriotisme bli noe annet enn nostalgi og
sjåvinisme, må vi også tillate at det opprettes nye nasjonale symboler, at
gamle symboler tolkes på nye måter (noe som stadig skjer) og det nasjonale
knyttes til felles framtidsprosjekter der nye befolkningsgrupper inkluderes. For
Asle Toje og hans meningsfeller synes alt dette å være en utålelig tanke.
La meg sitere fra Klassekampen 16.nov:
SvarSlett"De fleste nordmenn ville ikke slåss for norsk selvstendighet i 1814, men ville leve i fred, mener historiker Morten Nordhagen Ottosen.
«Nordmann» var et ganske abstrakt begrep for norske bønder på denne tida, hevder Ottosen.
- Alle i Norge visste jo at de bodde i Norge - som et geografisk territorium, men å tenke på seg selv som norske og føle et fellesskap og solidaritet med mennesker i andre deler av landet, det var det vel de færreste på denne tida som gjorde.
....
Mangel på felles norsk skolegang var blant årsakene til at nordmennene ikke hadde noe nasjonalt fellesskap i 1814.
- Man hadde ikke standardisert utdanning for alle nordmenn før 1860. På bygdeskolene lærte man til en viss grad å lese, skrive og regne, men man lærte ingenting om historie, geografi eller norsk språkkultur - noe som kunne skape en felles referanseramme. "
Kloke ord. Toje roter sammen begreper som flerkultur (at folk i samme område lever etter ulike skikker og tradisjoner) og multikulturalisme som en doktrine eller politisk tilnærming til flerkultur. Flerkultur er sosialt faktum, mens multikulti er en ide. Sammenblandingen av disse har vært vanlig, og f.eks. T H Eriksen snakker vel om flerkultur og blir dermed tillagt ideer om multikulturalisme. Også i Norge har flerkultur vært et faktum. Handelsborgerne i byene var også for 200 eller 300 år siden av en annen "kultur" enn bøndene i Gudbrandsdalen - dels fordi handelsfamiliene var danske, tyske eller hollandske, dels fordi de hadde en annen livsstil og orienterte seg mot kontinentale skikker. Men også på landet har kulturforskjellene vært mye større enn man får inntrykk, selv innenfor den enkelte bygd: noen var avholdsfolk og gikk på bedehuset, andre brygget øl, brente sprit og danset på lokkalet - dette var reelle forskjeller med ulike tradisjoner og hver sine moralregler. Forskjeller mellom landsdelene (øst-vest, nord-sør) var betydelige og består til en viss grad den dag i dag. Idag sammenfaller imidleritid de "nye" kulturforskjellene med forskjeller i hudfarge, det er det nye.
SvarSlettToje synes å mene at politisk fellesskap må sammenfalle med etnisk fellesskap (ideen om nasjonalstaten). Men fellesskapet behøver vel ikke være basert på etnisitet i en smal forstand? Og når det politiske felleskkapet er etnisk basert er vel veien kort til etnisk sjåvinisme og usunn patriotisme. Kan ikke det poltiske fellesskapet være basert på et "diskuterende" fellesskap, altså en felles offentlighet (basert på språklig fellesskap)? Kan "konstitusjonspatriotisme" (omtrent som de har i USA) være et alternativ til den etnisk? Toje har kanskje rett i at dette er et svakt lim, at solidaritet mellom mennesker må være basert noe mer enn abstrakt ideer som demokrati og rettsstat.
Selvfølgelig må solidaritet være basert på noe mer enn abstrakte ideer om demokrati og rettstat, akkurat som solidaritet må være basert på noe mer enn ideer om felles territorial opprinnelse. Det siste er også abstrakt forestillinger, men som kanskje lettere kan gjøres konkret gjennom bruk av slektskapsmetaforer. På den andre siden kan også ideer om demokrati og rettstat kan også gis symbolske uttrykk som viser til noe som kan oppfattes som særnorsk, også uten at det nødvendigvis må knyttes til forestillinger om kontinuerlige linjer til vikingetida m.m. Jeg vet om innvandrere som åpenbart har en ektefølt kjærlighet til Norge, men som først og fremst er knyttet til idealer om likhet og rettferdighet - og at disse i stor grad er realisert i praksis, i en helt annen utstrekning enn de fleste andre steder på jorda.
SlettNasjonalisme kan uansett ikke fungere dersom alt skal baseres på det tilbakeskuende. Det må også knyttes til et samtidig eller framtidig prosjekt. I Norge har nasjonal patriotisme, som jeg skrev, lenge vært preget av et felles prosjekt om å bygge landet, samt av Norges posisjonen som et lite land omgitt av større, mektigere og mer suksessrike naboer. I dag er dette ikke virksomt lenger ettersom velstanden og rikdommen har blitt så enorm at at mange ikke forstår at Norge fortsatt er et lite land. Jeg har snakket med flere polakker som bor i Norge og som alle er ganske oppgitt av at mange nordmenn ser på Polen som en liten avkrok i Europa, mens det i virkeligheten er ett av de største landene, målt i areal og folketall. Så lenge nasjonal patriotisme ikke kan bygges på et internt framtidsprosjekt, er jeg redd nasjonal patriotisme enten er avhengig av en oppfattet trussel utenfra (defensiv nasjonalisme) eller av ekspansive ambisjoner (aggressive nasjonalisme).
nice i like this blog posts thanks for sharing hope you will be post more informative information here.
SvarSlettnice i like this blog posts thanks for sharing hope you will be post more informative information here.
SvarSlettwww.expressoomug.com/category/entertainment