(Debattinnlegg i Klassekampen, 02.10.14)
Gjennom boken A Troublesome Inheritance:
Genes, Races and Human History har den britisk-amerikanske
vitenskapjournalisten Nicholas Wade nylig tatt til orde for gjenreisning av
rasebiologien. Mens nynazister og hvite nasjonalister har trykket den til
sitt bryst, har andre avvist det hele som et dårlig skjult forsøk på å kle gammeldags
raseideologi i ny vitenskapelig drakt. I Bjørn Vassnes sin bokanmeldelse i KK
(9.9) gis ingenting av dette plass. Tilsynelatende fanget av forfatterens
retoriske strategier, leser han boken som uttrykk
for en vitenskapjournalists kamp mot politisk korrumperte forskingsmiljøer,
der enhver relevans av genetiske forskjeller mellom folkegrupper
benektes.
Før jeg forklarer nærmere hva det er jeg sikter til, er det på sin
plass med en oppsummering av bokas hovedbudskap: I følge Nicholas Wade er
statistiske forskjeller når det gjelder fordelingen av det menneskelige
genmateriale mellom såkalte kontinentale grupper (dvs. raser i
tradisjonell forstand) det som gir oss svaret på hvorfor det finnes
atferdsmessig og økonomisk ulikhet både innenfor samfunn og mellom samfunn.
Forklaringen på framvekst av industrialisering og kapitalisme, så vel som
nasjonalstater og demokrati, gjøres til et spørsmål om evolusjon heller enn
historie, om naturlig seleksjon heller enn politiske og økonomiske
maktstrukturer, om genetiske bestemte egenskaper ved raser heller enn ulike
folkegruppers sosiale og kulturelle tilpasning til omgivelsene. Den materielle
og sosiale elendighetens utbredelse i Afrika, eller den lave sosiale statusen
etterkommerne av slavene i USA har, forklares med at bestemte genetiske
sammensetninger kommer til uttrykk i afrikaneres og afroamerikaneres kropper.
Forfatterens retoriske strategi er som følger: Først redegjør han for
en del nyere forskning innen fagfelt som evolusjonsbiologi, populasjonsgenetikk
og fysisk/biologisk antropologi. Ved hjelp av en rekke spekulative
resonnementer trekkes deretter slutninger om både omfang og konsekvenser når
det gjelder noen bestemte genetiske populasjonsforskjeller. Konklusjonene peker
imidlertid i helt andre retninger enn det vi finner i mye av den litteraturen
han tar utgangspunkt i. Et par steder i boken vedgår Wade også langt på vei at
den genetiske forklaringen på såkalte sivilisasjonsforskjeller ikke har et
vitenskapelig belegg, men bygger på antakelser. Når det kommer til stykket
argumenterer han likevel som om hans egne spekulasjoner var ugjendrivelige
vitenskapelige konklusjoner. Det siste hviler på en mildt sagt ytterst tvilsom
påstand om at akademikere som støtter opp om hans eget syn skal operere ut fra
et rent apolitiske ståsted, mens forskere som konkluderer annerledes enn ham
selv mangler vitenskapelig troverdighet fordi disse angivelig er styrt av
politiske hensyn.
Vassnes synes å godta mye av dette. Han nevner f.eks. ikke at flere av
Wade sine akademiske meningsfeller har nære forbindelser til ytterste høyre
fløy i amerikansk politikk. Samtidig ser han bort fra at flere innen
forskningsmiljøene som har gått i rette med Wade sine synspunkter har
populasjonsgenetikk som sitt sentrale forskningsfelt. Sett i lys av det siste,
blir premisset om at genetiske forskjeller mellom folkegrupper ignoreres rent
ut sagt absurd. I motsetning til hva Vassnes gir inntrykk av, har kritikken fra
meriterte forskere innen flere relevante fagfelt dessuten vært både omfattende
og konkret.
En av flere sentral innvendinger som har blitt rettet mot innholdet i boken gjelder forfatterens endimensjonale
og mekaniske syn på evolusjon. Det genetiske opptrer i interaksjon
med organismer og økologiske miljøer, så vel som i samspill med sosiale og
kulturelle omgivelser, påpekes det. Gener
kan derfor ikke, i motsetning til hva Wade forutsetter, regnes som
determinanter, spesielt ikke når det dreier
seg om sosial atferd på gruppenivå. Blant de mange ankepunktene er også
det forholdet at genetisk variasjon opptrer gradvis over geografisk distanse.
Når Wade insisterer på at rase bestemmes av genetiske og ikke sosiale
kriterier, stilles vi derfor ovenfor et klassifikasjonsproblem som uvilkårlig
bringer tankene hen til apartheidsystemet i Sør-Afrika. Hva vil kriteriene være
for å avgjøre om en afroamerikansk person i genetisk forstand tilhører en
afrikansk rase og ikke en europeisk? Dersom vi beveger oss vestover fra f.eks.
Beijing, hvor langt måtte vi reise før folk ikke lenger tilhører en østasiatisk
rase? Det er åpenbart at svaret på slike spørsmål ikke finnes i biologien, men
i sosiale definisjoner.
Mens under 10 % av alt menneskelig genmateriale er involvert når man
skiller ut såkalte kontinentale populasjoner, er den genetisk variasjonen innen
det afrikanske kontinentet større enn den er mellom den afrikanske populasjonen
og f.eks. den europeiske. I lys av dette melder selvfølgelig spørsmålet seg om
hvorfor Wade mener relasjonen mellom den afrikanske populasjonen og den
europeiske kvalifiserer for betegnelse raser, men ikke relasjoner mellom ulike
afrikanske populasjoner? For ham er dette fantastisk nok et spørsmål om
skjønnsmessige vurderinger. Som antropologen og populasjonsgenetikeren Jennifer
Raff uttrykte det: - Wade kan ikke fortelle oss hva en rase er, annet enn å si
at han kan gjenkjenne en dersom han ser den. Slik faller den vitenskapelig
fasaden han forsøker å bygge, sammen som et korthus.
**
Vassnes reagerer med det som kan betegnes som et ikke-svar i en replikk
i Klassekampen, to dager senere:
Farlig formidling?
Det er lov å
kritisere Nicholas Wade og hans bok om rasebegrepet, som sosialantropolog Hogne
Øian gjør 2. oktober. Det er ikke engang originalt. Som jeg skrev i min
artikkel om boken 11. september, har 144 forskere offentlig tatt avstand fra
den. Det som er verre, er å vri på sannheten, og late som om jeg ikke har
skrevet noe om denne kritikken, når mye av artikkelen tar for seg nettopp
dette. Den peker imidlertid også på at de protesterende forskerne har gitt
svært lite begrunnelse for sin protest. Jeg skriver også at den
populasjonsgenetiske kritikken, med sine rent kvantitative mål for genetiske
forskjeller, ikke treffer så godt i dette tilfellet.
Det som heller ikke er så bra fra en forsker, er å forsøke å sensurere forskningsformidling fordi noen man ikke liker er positiv til det som blir skrevet. Og spesielt dersom disse ikke har forstått hva saken dreier seg om. Vi – men kanskje ikke Øian – har sett nok av den type samfunn som forsøker å sensurere forskning og forskningsformidling ut fra politisk korrekthet. Hvis jeg bare skulle formidlet konklusjoner og resultater jeg «liker» på Viten-sidene, hadde de blitt ganske tynne og uinteressante. Selv om de kanskje hadde blitt mer i Øians smak.
Wades bok kunne vært
interessant å diskutere, men det frister ikke å diskutere med mennesker som
bruker argumenter av typen «NN synes å ...», for så å fylle ut etter eget
forgodtbefinnende.
**
Vassnes sin replikk bærer bud om at han ikke tåler kritikk og dermed
ikke egner seg å gå i debatt med. For å få med noen poenger det ikke ble
plass til i den første kommentaren, benyttet jeg likevel anledningen til å
skrive et nytt innlegg som ble publisert i Klassekampen i dag (7.9.14):
Sviktende premisser om rasebiologi
For noen dager siden kritiserte jeg vitenskapjournalist Bjørn Vassnes
for å se bort fra noen høyst problematiske sider ved boken A Troublesome Inheritance: Genes, Races and Human
History. Publikasjonen er den siste i rekken av flere der det hevdes
at raser har en naturgitt eksistens, og at det er genetisk bestemte egenskaper
ved raser som gir oss forklaringen på økonomiske, sosiale og kulturelle
forskjeller. I boken påstår forfatteren Nicholas Wade for eksempel at det er et
vitenskapelig faktum at afrikanere av natur er mer voldelige enn det folk av
europeisk eller østasiatisk opprinnelse er. I kommentaren redegjorde jeg for at
Vassnes i sin bokanmeldelse etter mitt syn i alt for stor grad godtar
fundamentalt sviktende premisser i Wades argumentasjon.
Som en innvending mot min kritikk, viser Vassnes i en replikk (KK 4.9)
til at han mener den kvantitative genetiske forskningen ikke alltid «treffer så
godt». Men er ikke forholdet heller tvert om? Metodene er faktisk så
velutviklede at man er i stand til å skille ut alle slags populasjoner, store
som små, alt etter hva formålet er. Nettopp på grunn av det siste, har det også
vist seg at genetiske populasjonforskjeller som ikke samsvarer
med inndelinger i såkalte kontinentale raser har langt større vitenskapelig
relevans, f.eks. når det gjelder medisinsk forskning. Fordi
afro-amerikanere i langt større grad enn hvite amerikanere risikerer å bli
rammet av blodsykdommen sigdcelle, tok man f.eks. i USA det lenge for gitt at
dette dreide seg om en rasemessig genetisk disposisjon. Siden har det vist seg
at det er folk med opprinnelse i deler av verden som har vært befengt med
malaria som er særskilt disponert for sykdommen. Dermed utelukkes f.eks.
sør-afrikanere, mens folk med sør-europeiske aner må regnes inn i kategorien.
Det er riktig at 140 forskerne har tatt avstand fra innholdet i Wades
bok ved å undertegne et brev publisert i New York Times. Når Vassnes skriver at
brevet representerer et forsøk på sensur, tar han feil. Protesten retter seg
mot at vitenskapelige publikasjoner i deres eget forskningsfelt misbrukes av
Wade til å framstille egne spekulasjoner som vitenskapelig konklusjoner, i den
hensikt å underbygge påstander om at sosiale forskjeller er naturgitte og
dermed unngåelige.
Vassnes hevder også at det ikke foreligger noen begrunnelse for
protesten. Dermed overser han at det i brevet vises til vitenskapjournalisten
David Dobbs anmeldelse av A Troublesome
Inheritance i samme avis, samt til den omfattende og konkrete
kritikken som allerede da forelå i form av en rekke bokanmeldelser og
blogginnlegg. Selv om Wades kritikere har mange slags innvendinger, tydeliggjør
de alle hvordan hans konklusjoner bygger på spekulasjoner som er av en slik art
at selv kreasjonister kan komme til å rødme (for å låne fra Kenan Maliks
formuleringer). Med andre ord har boken ikke noe reelt grunnlag i vitenskap om
menneskelig variasjon.
Vassnes forsøker å svare på din kritikk med å avvise den som politisk korrekt sensur, i stedet for å forholde seg til innholdet i kritikken. Ikke spesielt saklig fra Vassnes' side.
SvarSlettAt gener og utseende samvarierer med geografi er jo åpenbart, men det gir ikke grunnlag for en kategorisk inndeling i raser. Feks er det såvidt jeg husker større genetisk variasjon innenfor Afrika enn innenfor Europa, og en gjenomsnittlig somalier har flere felles gener med en gjenomsnitlig nordmann enn med en fra Namibia.
Vassnes opptrer som han pleier. Fråder hver gang noen prirker på det han har skrevet, I motsetning hva denne Wade hevder, og som Vassnes sluker rått, er det knapt noen som benekter at det er genetiske forskjeller mellom populasjoner. Uenigheten dreier seg om hvilke betydning forskjellene har, men også hva de kommer av. Ikke all genetisk variasjon er produkt av naturlig utvalg, slik Wade forutsetter. Forandring av den genetiske sammensetningen i en populasjon kan også være resultat tilfeldigheter.
SvarSlettTakk for viktig og fint innlegg. Jeg er enig, Vassnes sin argumentasjon her er lett gjenkjennelig. Jeg abonnerte på Klassekampen i noen år, men sa opp i 2012 fordi jeg som vitenskapsteoretisk interessert person ble så provosert av Vassnes og den ukentlige viten-spalten. For så vidt leser jeg gjerne hva evolusjons-psykologisk/biologiske vitenskapsfolk er opptatt av, men fant det svært betenkelig at en avis til de grader så gjennomgående fører frem et slikt vitenskapsteoretisk ståsted uten motvekt, med unntak av en og annen kommentar som får slippe til på debattsiden. Min interesse for forskning og vitenskapsteori favner selvsagt vitenskapens betydning for samfunn og menneske. Politikk og ideologi for eksempel kan, og bør, sees i sammenheng med hvilken vitenskapsteoretiske posisjon som inntas. Etter noen år med Vassnes sin viten-spalte ble etter hvert alt jeg leste i Klassekampen farget av den og til slutt mistet avisa, for meg, all troverdighet.
SvarSlettJeg skrev flere innlegg; Ett ble tatt inn (om forholdet mellom vitenskap, ideologi og religion). Et annet innlegg jeg skrev, og som har klar relasjon til innlegget over, ble lovet spalteplass, men akk.. http://ckfadum.blogspot.no/2013/01/vitenskapen-ikke-moden-enda.html
Sett denne? http://akselsterri.no/2015/03/23/essay-et-forsvar-for-moralmedisin/
SvarSlettKjetil Rollnes lurte på, i Dagbladet, på om Aksel Braanen Sterri hadde ramlet nedi en gryte full av transhumanistisk syre og mistet forstanden...